fbpx

עיצוב מספרות בעולם המסחרי

אופנה, סגנון, חוויה ותחושה של מימוש עצמי מהווים את הבסיס לעיצוב סביבות מסחריות, אך כאשר באים לעצב מספרה החשיבה משתנה נוסף- הבידול של הספר. על ההבדלים בין עיצוב מסחרי לעיצוב מספרות במאמר זה.  

צרכים טכניים 

סביבות מסחריות לרבות חנויות כוללות: קופה, תאי מדידה, מעברים ומרחב לאחסון, ברוב המקרים אין כל צורך בתשתיות מים ורוב תנועת הלקוחות נעה בין מדפי התצוגה, תאי המדידה והקופה. במספרה המצב מורכב יותר שכן- המספרה היא מקום עבודה ולכן  יש להתייחס להיבטים נוספים כמו נקודות אינסטלציה, שיתחברו לעמדת החפיפה, בר צבע, מטבחון ומרחב תפעולי בו מתקיימת עיקר הפעילות.    

בחירה של הצבע 

בחנות ישנה שאיפה לאמץ ראיה רחבה המתייחסת לכל קהל: ילדים, נשים, גברים, לעיתים לשני המינים ללא הבדלי גיל או סגנון אישי, בשונה מכך נקודת ההנחה בעיצוב מספרות מתייחסת לבידול הלקוח- כלומר מי הקהל שהספר רוצה למשוך: קהל צעיר, מבוגר, עמיד, נשים גברים או שניהם יחדיו, כך שמספרה שרוצה למשוך נשים למשל תתמקד במוטיבים מעגליים ובגוונים בהירים ורכים, לעומת זאת כאשר רוצים למשוך קהל צעיר מוסיפים מוטיבים המדברים אליהם כמו צבעים עזים, אומנות מודרנית וכדומה וכאשר רוצים למשוך קהל מבוגר- ממתנים את האווירה ובוחרים בגוונים טבעיים ורגועים.  

רמת שמישות בחלל 

חלל יכול לכלול את כל הציוד והמכשור הנדרש למספרה אבל אם זה לא יהיה נח ויאפשר תנועה בטוחה וחופשית- הרי שהעיצוב נכשל. ולכן כאשר מתכננים את השימוש בחלל מנסים להבין מה הופך את העבודה לנוחה ויעילה. ברמת השמישות נתכנו את המעברים, מקורמות האחסון, פינות העבודה, המרווחים לישיבה- כמו מקום לרגליים, מרחב לחפיפה, בר צבע, נוחות מקסימלית לעובד ובטיחות- חוטי חשמל שמהודקים לקיר וכדומה. כאמור, בחנויות סוגיות אלו פחות מוכרות, כיוון שהדרישות מהמרחב שונות. אין מכונות ואין עמדות עבודה. 

ריהוט 

בעולם המספרות ועולם הקמעונאות ההתייחסות לריהוט זהה והיא מתבססת על ההיצע הקיים בשוק והשלמות שניתן לבצע בהתאמה אישית על ידי נגרות.  

תאורה 

גם כאן בדומה לריהוט, בעולם הקמעונאות ועולם המספרות ההתייחסות לתאורה זהה ולה שני שימושים עיקריים- האחד להאיר את המרחב והשני- להאיר נקודות משמעותיות כמו מראות וחדרי הלבשה. במספרות יש צורך בתאורה חזקה, נקיה וברורה, כך שהספר יוכל לראות את הגוונים ואת וההבדלים ביניהם. לכן ישנה משמעות רבה לתאורה חדה במספרה. בד בבד התאורה צריכה להיות מחמיאה- כלומר חמה ורכה, ולכן במספרה משלבים לפחות שני סוגים של תאורה. את התאורה הלבנה מפזרים במרחב ואת התאורה המחמיאה ממקדים קרוב למראות. פיזור התאורה החמה מסייע ליצור מעברים רכים ולשלב את הצרכים של כל המשתמשים בחלל. 

תאורה והיבטים של חלון ראווה

תאורת המרחב משתנה בהתאם לכיוון רוחות השמיים. מספרה שחלון הראווה שלה רחב מאוד ופונה מזרחה נהנית משמש חזקה מאוד בשעות הבוקר- בהיבט זה נדרש להתאים פתרון המשלב תאורה מאזנת יחד עם הוספת הצללות כמו מדבקות, סוככים וכדומה. כך גם נכון הדבר למספרות הנהנות מחלון ראווה מערבי ודרומי (כאן נכנסת סוגיה נוספת של צינון והצללה של החלל בימי הקיץ כאשר השמש יוקדת) 

הדגשת הייחודיות של הספר 

זהו המוטיב המרכזי שממנו נוצרת התוכנית העיצובית והוא מבטא את תחום המומחיות של הספר: כימיה, תסרוקות, תוספות שיער, החלקות, גברים, נשים, ילדים וכדומה. הדבר יבוא לידי ביטוי בבחירת הריהוט, הגוונים, החיפויים 

מהו תהליך העיצוב למספרות?

עוד לפני שלב המדידות המקצועיות יש להבין מהי אותה נקודת בידול, שממנה נבנה הרעיון העיצובי ולכן בפגישה הראשונית נתמקד בבעל המספרה, המומחיות, הלקוחות שהוא מעוניין למשוך וכמובן התקציב שהוא מעמיד לטובת הפרויקט. בשלב הבא נבנית התוכנית העיצובית, מודד מקצועי מגיע למספרה ועל בסיס חישוביו נבנית תכנית ההעמדה וחלוקת החלל. לצורך קבלת ההחלטה בעל המספרה מקבל מספר אפשרויות שמהן הוא נדרש לבחור. בשלב הבא המעצבת מבצעת התאמות ונקבעת פגישה לאישור התוכנית הסופית, שעל בסיסה תבוצע תכנית חלוקה לתשתיות כמו חשמל, אינסטלציה, צבע, ריצוף, רכישת חומרים וריהוט. את הפרויקט בפועל תנהל המעצבת, תתאם אנשי מקצוע ותפקח על איכות העבודה והעמידה בתוכניות. 

ייחודיות השירות של המשרד: 

זוארץ- הורוביץ הוא משרד המתמחה בעיצוב מסחרי אך יחד עם זאת שם דגש מיוחד על עיצוב מספרות. אנו משתפים פעולה עם אנשי מיתוג, יועצים עסקיים, מסייעים בכל הנושא הקשור לרישוי עסקים ונותנים מעטפת מלאה לכל הצרכים המסחריים. נשמח לעמוד לשירותכם לכל שאלה ועניין. לפרטים נוספים צרו קשר דרך האתר. 

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin